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Willkommen auf der Seite der "Textinitiative Fukushima"

Die Seiten der Textinitiative Fukushima werden derzeit von der Japanologie der Goethe-Universität betrieben. Gegenwärtiges Anliegen von TIF ist die zeitgeschichtliche Dokumentation. Das Forum dient nun in erster Linie als Archiv für Informationen zu 3/11 sowie allgemein zur Geschichte des Atomaren. Die Suchfunktion ermöglicht Recherchen zu Stichworten, Inhalten und Akteuren.

Aktuelles

Tagung - Post-Atomic Formations: Dealing with the Legacies of Nuclear Power in Science, Society, and the Environment 20.-21 November 2025

"The workshop explores the enduring legacies of nuclear power as one of the defining technologies of the twentieth century. Between promises of technological progress and the persistence of risk, the workshop examines how the nuclear age continues to shape our present—through decommissioned sites, transformed landscapes, new research fields, and ongoing social movements. Discussions will address material infrastructures, ecological transformations, social and cultural afterlives, and the political and scientific controversies that have surrounded nuclear energy from its inception. The event aims to connect current research projects across Europe and beyond, foster collaboration, and lay the groundwork for a sustainable international network dedicated to the historical, social, and environmental dimensions of nuclear legacies."

Programm

Thursday, November 20, 2025

13:00 – Arrival
13:15 – Welcome and Introduction
Sarah Ehlers & Astrid Kirchhof

13:30–15:00 – Panel I: History of Technology and Science in Nuclear Energy
Chair: Sarah Ehlers
- Stefan Esselborn, University of Stuttgart – Technical Safety Goes Nuclear: Risk Analysis as a Legacy of Nuclear Power
- Markku Lehtonen, Pompeu Fabra University Barcelona – A sector that chronically overpromises and underdelivers? The legacy of failed nuclear promises as the foundation for the promise of small modular reactors
- Christian von Hirschhausen, Technical University Berlin – Nuclear Scenarios from the Past and their Impact on Current Debates on Transformation Processes

15:30–17:00 – Panel II: Nuclear Memory and Site Transformation
Chair: Christian Götter
- Davide Orsini, Rachel Carson Center Munich – Why Decommissioning Matters: Or How to Regain a Holistic View of Nuclear Facilities Biographies
- Yaroslav Koshelev, Technical University Berlin – Beyond Protest: Applying Peace and Justice Theories to West German Nuclear Towns?
- Eglė Rindzevičiūtė, Kingston University London – Nuclear Cultural Heritage: The Role of Museums and Cultural Policy Beyond the Residual Governance of the Atomic Past and Present

17:30–18:30 – Keynote Lecture
Chair: Ulf Hashagen
Anna Storm, Linköping University – Post-Atomic Formations: Reflections on a growing research field

Friday, November 21, 2025

9:30–11:15 - Panel III: Uranium Mining – Colonial Continuities and Global Entanglements
Chair: Astrid Kirchhof
- Myrto Anna Dimitrokali, Friedrich Alexander University Erlangen-Nürnberg – Uranium, Colonial Science, and Postcolonial Legacies at the Shinkolobwe Mine (1920s–1960s)
- Andrea Benavides Gómez, Independent Scholar – Uranium Explorations and Excavations in Colombia
- Oxana Gourinovitch, ETH Zürich – Subdued State. The dissonant spatial legacy of the Soviet German uraninum mining corporation Wismut

11:45–13:15 – Panel IV: Nuclear Environmental and Social Conflicts
Chair: Johannes-Geert Hagmann
- Arne Cypionka, Karlsruhe Institute of Technology – Political and cultural narratives surrounding Asse II as a contested memory site.
- Tatiana Kasperski, Södertörn University in Stockholm – Grassroots activism and the redefinition of depleted uranium as nuclear waste by the Laka Foundation
- Frank Uekötter, Ruhr University Bochum – Learning Curves and their Requirements: Lessons from West Germany’s Nuclear Odyssey

14:00–14:30 – Final Discussion
Chair: Sarah Ehlers/Christian Götter/Astrid Kirchhof

Kontakt

Kernenergieinnovation in China: Der Thorium-Flüssigsalzreaktor

"Kernenergie ist am Ende - jedenfalls in Deutschland. Auch in Westeuropa und Nordamerika werden nur noch in wenigen Ländern neue Reaktoren geplant. Im energiehungrigen Asien hingegen herrscht Aufbruchstimmung: Indien plant mehr als ein Dutzend neuer Kernkraftwerke und Choan über 40. In der Volksrepublik wird zudem eine Technologie erprobt, welche Kernenergie sicherer und günstiger machen soll. (...)

In Chinas Wüste steht der weltweit wohl einzigartige Thorium-Flüssigsalzreaktor. Er wird mit dem leicht radioaktiven Metall Thorium "betankt". Thorium selbst ist zwar nicht spaltbar, kann aber im Reaktor unter Neutronenbeschuss zu spaltbarem Uran‑233 verwandelt werden. Der Vorteil daran: Thorium ist auf der Erde geschätzt dreimal häufiger als Uran. Die größten natürlichen Thorium-Vorkommen befinden sich in Indien, Brasilien, Australien und den USA. Aber auch China verfügt über den Rohstoff.

Klingt nach einem großen Vorrat - doch es ist nicht trivial, Thorium als Kernbrennstoff zu nutzen. Reaktoren müssen so gebaut sein, dass Thorium konstant in frisches Uran-233 umgewandelt wird. Nach Experimenten mit verschiedenen Ansätzen in den vergangenen Jahrzehnten - unter anderem in den 1980er Jahren in Deutschland - hat sich einer als der wohl erfolgversprechendste herausgestellt: der Flüssigsalzreaktor."

(ntv: Wissen, 26.Oktober 2025)

Link: https://www.n-tv.de/wissen/China-macht-Fortschritte-bei-neuartiger-Kernenergie-article26006494.html


Vergrämung und Sprengwurst: Rückbau in der BRD - Die Kühltürme des 45 Jahre alten, 2021 geschlossenen AKW Gundremmingen sind Geschichte

"Die riesigen Kühltürme des ehemaligen Kernkraftwerks im schwäbischen Gundremmingen, in Günzburg, werden am Samstagmittag gesprengt. Gegen Mittag, um 12:00 Uhr werden die 160 Meter hohen Türme ein für alle Mal vom Stadtbild verschwinden." (BR/ARD 1)

Links: https://www.ardmediathek.de/video/
br24live/br24live-kuehltuerme-gundremmingen-werden-gesprengt/
https://www.augsburger-allgemeine.de/guenzburg/protestaktion
https://www.tagesschau.de/inland/regional/badenwuerttemberg/swr-abbruchpartys
"Auch die Gemeindeverwaltung hatte mit der bevorstehenden Sprengung alle Hände voll zu tun: Im Rathaus häuften sich Anfragen nach Parkplätzen und Stellflächen für Würstchen- und Getränkebuden. Man habe zwar Verständnis für das Interesse, ein Riesenevent wolle man aus der Sprengung jedoch nicht machen, hieß es zur Begründung für die Absagen. Eine Besonderheit gibt es aber doch: Bereits seit einiger Zeit gibt es im Dorflädle Gundremmingen eine Sprengwurst zu kaufen. Sie soll, passenderweise, ein bisschen schärfer sein als eine normale Rote Wurst."


BR: Gundremmingen 2025


VORTRAG Steffi Richter: "Unsichtbares sichtbar machen. ‚The Maruki Gallery For The Hiroshima Panels'“ am 4. Dezember 2025 im Museum Fünf Kontinente / München

"Mit ihrer Eröffnung im Jahr 1967 unweit von Tokyo wurde die Maruki-Galerie Heimstatt für die als Genbaku no zu 『原爆の図』(Hiroshima Panels) bekannt gewordenen Wandbilder des Künstlerpaars Maruki (Maruki Iri/1901-1995 und Maruki Toshi/1912-2000). Die ersten sieben des insgesamt fünfzehn Gemälde umfassenden Zyklus, der zwischen 1950 und 1982 entstand, thematisieren unmittelbar die Opfer der über Hiroshima abgeworfenen Atombombe. Noch unter den Bedingungen der US-amerikanischen Besatzung und Zensur gingen die Künstler mit den Bildern zunächst in Japan selbst auf Wanderschaft, zeigten Millionen von Ausstellungsbesuchern erstmals das von den Bomben verursachte menschliche Leid. Auf ihren 1953 beginnenden Reisen in zahlreiche Länder der Welt wurden beide Künstler auch international wichtige Akteure der Friedens- und Anti-Atomkriegsbewegung. (...)"

4. Dezember 2025: 18 Uhr
Ort: Museum Fünf Kontinente, Maximilianstraße 42, 80538 München
Eintritt frei. Eine vorherige Anmeldung ist nicht erforderlich.

Links: https://www.blog.japan.uni-muenchen.de/event/vortrag-von-prof-dr-steffi-richter


Kunst nach Fukushima: "Art of the Soil: Reflections of Nuclear Disaster in Post-Fukushima Japanese Art" von Max C. Gerlach (2024)

"I would like to briefly outline the core interpretive assertions associated with each analytical section of my paper. Beginning with art from the postwar era, I explore how Japanese artists use their work surrounding the atomic bomb to convey themes such as that of hope for recovery and for a peaceful future. While artists from the postwar era undoubtedly worked to represent and memorialize the suffering of atomic bomb victims, there remains an underlying depiction in their artwork of a Japanese society that comes together in the face of nuclear disaster and forges toward a peaceful tomorrow.

Moving into post-Fukushima art as representation, my findings indicate a thematic shift away from hope and peace and instead toward a nuanced depiction of the disparity between the corporations responsible for nuclear power plant disasters and the rural communities most affected by them. While Japanese society’s ability to come together in the face of nuclear disaster remains a common theme, post-Fukushima art as representation explores the ways in which rural communities have been disproportionately affected by the disaster, pulling away from the idea of a totally unified front.

Finally, my analysis of post-Fukushima art as protest demonstrates the most drastic shift away from themes found in postwar nuclear disaster-related art. Themes in this section implicate Japanese society itself as an agent of the Fukushima nuclear disaster. While protest-art from both the postwar era and the post-Fukushima era points an accusatory finger at the government and big corporations, post-Fukushima work suggests that Japanese society is complicit in creating the socio-political environment in which the Fukushima meltdown could happen. This thematic evolution is not only a reflection of a changing artistic tradition in Japan, but it also reflects a changing Japanese society. Leaning on Connerton’s definition of collective memory, I claim that changing themes in nuclear disaster-related art reflects how Japanese society is more acutely aware of the disparate plight of rural communities living around nuclear power plants and of its own responsibility for nuclear disaster than it was before Fukushima." (Max C. Gerlach, University of Vermont, 2024)

Link: https://scholarworks.uvm.edu/hcoltheses/639/


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