Sie sind hier: Aktuelles

Willkommen auf der Seite der "Textinitiative Fukushima"

Die Seiten der Textinitiative Fukushima werden derzeit von der Japanologie der Goethe-Universität betrieben. Gegenwärtiges Anliegen von TIF ist die zeitgeschichtliche Dokumentation. Das Forum dient nun in erster Linie als Archiv für Informationen zu 3/11 sowie allgemein zur Geschichte des Atomaren. Die Suchfunktion ermöglicht Recherchen zu Stichworten, Inhalten und Akteuren.

Aktuelles

75 Jahre Gedenken: Images Tell the Stories of Atrocity and Humanity. Recalling the horrors of Hiroshima and Nagasaki on the 75th anniversary

"This collection of now-famous drawings and paintings by “Hibakusha” (A-Bomb survivors) is now housed in the Peace Memorial Museum and pieces from the collection form a traveling exhibition from time to time. They also are the subject of a book, Unforgettable Fire: Pictures Drawn by Atomic Bomb Survivors, an account of what happened and a catalogue of images of the mushroom cloud and aftermath of fire, black rain, and radiation." (Psychology Today, Review, 6. August 2020)

Links: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/arts-and-health/202008/images-tell-the-stories-atrocity-and-humanity

https://edition.cnn.com/2015/08/04/world/gallery/hiroshima-70th-anniversary-drawings/index.html


Lebewesen in FUKUSHIMA

"Marine organisms and resources are a common wealth for all humanity. The ocean plays a crucial role in the biogeochemical cycles of the Earth. The discharge of radioactive elements from the Fukushima nuclear wastewater into the ocean can lead to the spread of radioactive nuclides, causing long-term unknown effects on the evolution and health of marine organisms, ultimately impacting human well-being."

(Zhou 2024)

Links: https://academic.oup.com/jpe/article/17/3/rtae006/7588758 (Xiaoqi Zhou: Uncharted effects of Fukushima Nuclear Plant Wastewater Discharge on marine life; 2024)

https://link.springer.com/article/10.1007/s00244-024-01063-z (Decline in the Conception Rate of Wild Japanese Monkeys after the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant Accident; Hayama Shin-ichi et. al., 25. April, 2024)

https://www.faz.net/aktuell/fotografie/fukushima-japans-retter-der-verlorenen-tiere-fotoreportage-17235209.html  (10. März 2021)

https://www.ippnw.de/commonFiles/pdfs/Forum/141/Auswirkungen_Tschernobyl-Fukushima_auf_die_Tierwelt.pdf


Relektüre: Heimkehr nach Fukushima (2018) von Adolf MUSCHG - Radiofeature

"Während des Besuchs in der Zone entspinnt sich zwischen dem Europäer Paul Neuhaus und seiner japanischen Begleiterin Mitsu eine Liebesgeschichte. Die Angst vor der Strahlung führt gelegentlich zu grotesken Szenen. So muss etwa der erste Sex im Stehen stattfinden, damit man mit der blossen Haut den verseuchten Boden nicht berührt:

«Mitsu schlang den Arm um seinen Hals, während ihre freie Hand ihn bei sich einführte, nicht ganz mühelos. Seine Füsse hatten ihren Stand verbreitert und taten gut daran. Er sah das Letzte kommen: den unfreien Fall auf vergifteten Boden.»

Szenen wie diese zeigen auf satirische Weise, mit welcher Macht der Gau von 2011 noch heute selbst ins Intimste der Menschen eingreift."

Links: https://www.srf.ch/kultur/literatur/heimkehr-nach-fukushima-adolf-muschg (SRF, 20. Juli 2018)
https://literaturkritik.de/muschg-heimkehr-nach-fukushima-zeugun
https://www.youtube.com/watch?v=lRlvElL03lA
(Dokumentarfilm - Adolf Muschg - Der Andere, 2021)


Rückblick: Workshop Art after Fukushima – Imaginations of the Atomic Age in the Anthropocene

"Art in the Atomic Age refers to the historical period, primarily spanning from the mid-20th century, marked by the advent of nuclear technology and the proliferation of atomic weapons at the end of World War II. The Atomic Age names a transformative era characterized by the use and threat of nuclear power, which had profound impacts on science, geopolitics, culture and history. Since the Fukushima nuclear accident, it became furthermore clear that the Atomic Age and the Anthropocene are interconnected concepts. Scholars, writers, and curators from different fields and backgrounds will discuss critical entanglements, raising questions on Fukushima as a paradigm of the Anthropocene. Looking back at immediate responses after March 11, 2011, and on 13 years of experiences and reflections "Post-Fukushima", the workshop will address a set of interrelated questions: How are imaginations of the Atomic Age changing in the Anthropocene? How do works of art after Fukushima differ from those in the earlier Atomic Age (e.g. after Hiroshima/Nagasaki, after Chernobyl), especially in terms of testimonial images, the importance of victims, an aesthetics of ruins, and the impact of memorial culture? How is the transition to collective practices, the emphasis on collaboration, the sense for ‘more-than-human’ worlds (vegetal and animal life), to the growing awareness for local environmental and indigenous perspectives, and present and future scenarios connected to the broader, planetary discourse on (and against) the Anthropocene?"

Location: University of Bern, Mittelstrasse 43, room 324
Date/Time: December 13, 2024

Concept & Organisation: Toni Hildebrandt, Department of Modern and Contemporary Art History, Institute of Art History / Walter Benjamin Kolleg, University of Bern, supported by the MVUB Grant at University of Bern.

Links:: https://arthist.net/archive/43216
https://www.ikg.unibe.ch/unibe/portal/fak_historisch/

Bild: Masaharu Satô


Kunst des Atomaren: Die Schönheit der Bombe. Zur Ästhetik im nuklearen Diskurs

"Kann eine Massenvernichtungswaffe ästhetisch sein? Kann ein Atompilz sexy wirken? Können nukleare Sprengköpfe romantische Gefühle auslösen? Die Atombombe steht für Tod und Zerstörung und wurde doch zu einem Faszinosum der Moderne. Ihre Ästhetik umfasst apokalyptische Bilder, ikonische Symbole sowie sexuelle Metaphern und ist geprägt von ambivalenten Gefühlen – bis heute, denn die Atombombe ist kein Relikt des Kalten Kriegs, sondern brandaktuell."

(Aicha Kheinette, W&F. Ästhetik im Konflikt, 2019/4)

Links: https://wissenschaft-und-frieden.de/artikel/die-schoenheit-der-bombe/  (2019)

https://www.icanw.de/ican-team/buero-in-berlin/

Zur Verfasserin: Aicha Kheinette studierte Internationale Beziehungen in Dresden und lebt in Berlin. In ihrer Masterarbeit befasste sie sich mit feministischen Perspektiven auf die Atombombe.


Besucher gesamt: 361.794