Sie sind hier: Aktuelles

Willkommen auf der Seite der "Textinitiative Fukushima"

Die Seiten der Textinitiative Fukushima werden derzeit von der Japanologie der Goethe-Universität betrieben. Gegenwärtiges Anliegen von TIF ist die zeitgeschichtliche Dokumentation. Das Forum dient nun in erster Linie als Archiv für Informationen zu 3/11 sowie allgemein zur Geschichte des Atomaren. Die Suchfunktion ermöglicht Recherchen zu Stichworten, Inhalten und Akteuren.

Aktuelles

VERANSTALTUNG an der San José State University: "Hope with Hiroshima: How can we achieve a world without nuclear threats?"

"The award of the 2024 Nobel Peace Prize given to Nihon Hidankyo (a group of Atomic- and Hydrogen-Bomb sufferers) is sounding a loud alarm for the world about the imminent threats of nuclear weapons in the current world. Let us think of what we can do for the world without nuclear weapons.

The program includes:
- Learning about nuclear weapons
- A survivor’s story
- Student presentations
- Introductions of younger generations' actions
- musical production
- chorus
- paper-crane folding".

Student Union Theater Courtyard
149-157 S 9th St, San Jose, CA 95112, United States
Friday, November 21, 2025 2:00am to 4:15am GMT+1 
Links: https://events.sjsu.edu/event/hopewithhiroshima
https://www.ne.jp/asahi/hidankyo/nihon/
https://www.tagesschau.de/ausland/asien/nihon-hidankyo-friedensnobelpreis-100.html

------------------------------
Nihon_Hidankyō  日本被団協: "Zu den Zielen der Organisation gehören vor allem der Einsatz gegen einen nuklearen Krieg sowie die Vernichtung aller nuklearen Waffen und die Schaffung und Unterzeichnung eines internationalen Vertrages zur Ächtung von Atomwaffen. Außerdem fordert sie eine staatliche Entschädigung für die Opfer und Schäden der Atombombenabwürfe und begründet diese dadurch, dass der Staat sich am Weltkrieg beteiligt und damit die Schäden durch die Bombardierung zu verantworten hat. Schließlich fordert sie eine Sicherung des Schutzes und Unterstützung der Hibakusha, von denen damals noch mehr als 300.000 in Japan und viele weitere in Korea und anderen Teilen der Welt lebten. Für das Jahr 2024 wurde nach Erhebungen des japanischen Gesundheitsministeriums festgestellt, dass das Durchschnittsalter der lebenden Hibakusha 85,58 Jahre betrug und es sich im März 2024 um 106.825 in Japan lebende Personen handelte, die zum größten Teil in Hiroshima (51.275 Personen) und Nagasaki (25.966 Personen) lebten."

(https://de.wikipedia.org/wiki/Nihon_Hidankyō)


FUKUSHIMA Think Tank F-REI

"The Fukushima Institute for Research, Education and Innovation (commonly known as F-REI) is a special corporation established on April 1, 2023 under the Act on Special Measures for the Reconstruction and Revitalization of Fukushima.

In addition to providing dreams and hopes for realizing the reconstruction of Fukushima and other prefectures in the Tohoku region, F-REI aims to become a world-renowned “central institute for creative reconstruction” which drives forward with enhancing the scientific capabilities, technological capabilities and industrial competitiveness of Japan and contributes to economic growth and improvement to the daily lives of people living in Japan."

Links: https://www.pref.fukushima.lg.jp/site/portal/f-rei-overview.html
https://www.f-rei.go.jp/english/
https://www.f-rei.go.jp/english/activity/international-symposium-2025-eng.html


Rückblick: Kunst nach Fukushima - University of Bern (2024)

"Art in the Atomic Age refers to the historical period, primarily spanning from the mid-20th century, refers to the historical period, primarily spanning from the mid-20th century, marked by the advent of nuclear technology and the proliferation of atomic weapons at the end of marked by the advent of nuclear technology and the proliferation of atomic weapons at the end of World War II. The Atomic Age names a transformative era characterized by the use and threat of World War II. The Atomic Age names a transformative era characterized by the use and threat of nuclear power, which had profound impacts on science, geopolitics, culture and history."

PROGRAM

9.30 Welcome and Introduction by Toni Hildebrandt (Bern)
9.45 Gabrielle Decamous (Kyushu, video conference), Fukushima and Other Nuclear Disasters in the Arts
10.15 Kyoko Iwaki (Antwerp, video conference), Ghostly Realism: Matsubara Shuntarō and Atmospheric Subjects
10.45 Response by Vega Tescari (Mendrisio)
11.00 Discussion
11.15 Coffee break
11.45 Maria Stavrinaki (Lausanne), Bomb, Human Head: Remarks on a Post-atomic Pattern
12.15 Theresa Deichert (Heidelberg), Representing the Unreal: The Nuclear Uncanny in Masaharu Satō’s Fukushima Trace
12.45 Response by Lilian Kroth (Fribourg)
13.00 Final discussion

Links: https://www.ikg.unibe.ch/unibe/portal/fak_historisch/dkk/ikg/content
https://arthist.net/archive/43216
https://www.ikg.unibe.ch/ueber_uns/personendaten/dr_hildebrandt_toni/index_ger.html


Kunstausstellungen zum Thema Atombombe in den NJCU Visual Arts Gallerien / Herbst 2025

"New Jersey City University (NJCU) Galleries will commemorate the 80th anniversary of the atomic bombing of Hiroshima and Nagasaki, when the NJCU Visual Arts Gallery hosts two interrelated exhibitions examining the ramifications of atomic bombs from multiple perspectives, opening Wednesday, September 17, 2025. Running through November 19, 2025, at NJCU’s Visual Arts Building Gallery — located on the lower level of the Visual Arts Building at 100 Culver Avenue on campus — the exhibitions will feature an artists’ talk and reception on Thursday, September 25 from 4 to 7 p.m., and will participate in the Jersey City Artists Studio Tour on Saturday, October 4 from 12 to 5 p.m.

The dual exhibition features “Atomic Cowboy: The Daze After” by Nobuho Nagasawa and “Take it home, for (__) shall not repeat the error” curated by Souya Handa. Together, the shows aim to raise awareness about the dangers of nuclear weapons and the ongoing threat of nuclear warfare.

At the heart of Nagasawa’s installation stands Nuke-Cuisine—835 “Cloud of Mushroom Soup” cans representing each announced nuclear test conducted in America from 1945 to 1992. NJCU will display 120 of these haunting artifacts alongside a comprehensive wall installation featuring atomic bomb data, portraits of radiation-exposed actors, and related documentation. Thirty-three years after its original showing, The Atomic Cowboy strips away Hollywood’s romanticized veneer to expose the devastating human cost hidden behind the Western genre’s celebration of masculine heroism. Nagasawa’s work reveals how the entertainment industry’s cowboy mythology masked a public health catastrophe, reflecting her broader artistic vision that connects environmental destruction with human vulnerability across political and cultural landscapes."

(25. September 2025)

Link: https://www.seegreatart.art/japanese-artists-commemorate-80th-anniversary-of-atomic-bombings/


"Wie die Atombombe möglich wurde" - Neuerscheinung zur Geschichte des Atomaren 2025

"Das Buch fordert die Leser auf, die moralischen und strategischen Aspekte des Luftkriegs kritisch zu hinterfragen. Es ist eine Ergänzung zur Geschichtsschreibung des Zweiten Weltkriegs und richtet sich an alle, die ein tieferes Verständnis für die Entscheidungen und Konsequenzen dieser Zeit suchen."

(Sumikai, 9.Juni 2025)

---------------

Richard Overy ist britischer Historiker des Zweiten Weltkriegs. Zu seinen weiteren auf deutsch verfügbaren Werken zählen „Der Bombenkrieg. Europa 1939–1945“ (2014), „Weltenbrand. Der große imperiale Krieg, 1931–1945“ (2023) und „Warum Krieg“ (2024).

Links: https://sumikai.com/japan-erleben/buecher/hiroshima-von-richard-overy
https://www.deutschlandfunkkultur.de/rezension-richard-overy-hiroshima-atombombe-100.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Overy


Besucher gesamt: 374.522